Wat gaan we daarvoor doen?
Veel fietspaden zijn te smal en liggen te dicht langs de rijbaan om het verkeer veilig en vlot af te wikkelen. Waar dat mogelijk is, gaan we fietspaden verbreden of vrij-liggende fietspaden aanleggen. Om de verkeersveiligheid te verhogen en oversteken te verbeteren, leggen we vluchtheuvels aan op kruispunten en oversteeklocaties op gebiedsontsluitingswegen. De verkeersveiligheid op de Ressensestraat heeft hierin een hoge prioriteit.
We willen dat weggebruikers zich socialer en veiliger gedragen in het verkeer. Daarvoor zetten we voorlichting en educatie in. Ook gebruiken we snelheidsdisplays. Scholen, verkeersouders en wijkplatforms kunnen hierin een rol spelen.
De effecten van ons beleid gaan we kwalitatief in beeld brengen. Dan weten we in welke mate verkeersmaatregelen positief of negatief ervaren worden. We doen hiervoor navraag bij wijkplatforms, scholen en verkeersouders, via meldingen bij de gemeente en via politie en handhavers.
Prestaties | |||
---|---|---|---|
Naam verplichte indicator | Meetbaar resultaat | Resultaat in 2018 | Resultaat in 2021 |
Ziekenhuisopname nav verkeersongeval met motorvoertuig | Aantal ziekenhuisopnames als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. | 8% | 7% |
Ziekenhuisopname nav verkeersongeval met fietser | Aantal ziekenhuisopnames als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. | 15% | 15% |
Het percentage geeft aan welk aandeel van de ongevallen leidt tot een ziekenhuisopname. In verband met vergrijzing en de toename van het gebruik van e-bikes neemt zonder maatregelen het aantal ongevallen toe.
Prestaties | |||
---|---|---|---|
Naam indicator | Meetbaar resultaat | Resultaat in 2018 | Resultaat in 2021 |
60km-inrichting op dijkwegen | lengte dijkweg waar maximum toegestane rijsnelheid is verlaagd | 10,5 km | 20 km |